Publicerad: 2 maj 2016
Stabil och robust datauppkoppling gör det möjligt för Jämtkraft att leverera el och värme till sina kunder, oavsett hinder och störningar i elnätet. En av anledningarna till deras höga kundnöjdhet.
Det jämtländska elbolaget Jämtkraft distribuerar el till ungefär 82 500 kunder och fjärrvärme till omkring 25 000 hushåll i nordvästra Sverige. Verksamma i en del av landet där behovet av el och värme periodvis är som störst, blir också skadan som störst vid eventuella avbrott.
– El- och värmeavbrott kan få riktigt allvarliga konsekvenser, speciellt under vinterhalvåret då det är väldigt kallt här uppe, understryker Ove Magnusson, IT-samordnare på Jämtkraft.
För att undvika avbrott i eldistributionen jobbar Jämtkraft med flera förebyggande åtgärder, bland annat genom införandet av en omfattande vädersäkring. Men trots det kan elnätet fortfarande utsättas för störningar. Det kan vara allt från felfungerande komponenter i utrustningen till nedfallna träd som kapar elledningar. Då är det viktigt att genast kunna styra om strömvägarna så kunderna slipper elavbrott.
Elavbrott motverkas med frånskiljare
En effektiv lösning på problemet är att använda frånskiljare som stänger av delar av elnätet och skickar elen till kunderna via andra vägar. Men utan internetuppkoppling kan frånskiljarna inte användas, och kunderna riskerar att bli utan både el och värme. I Norrlands inland, där täckningen är varierad, kan en instabil internetuppkoppling därmed orsaka stora problem vid åtgärden. En redundant, stabil uppkoppling blir då viktig för att Jämtkraft ska kunna försäkra sig om att frånskiljarna alltid kan avstyra störningar i elnätet.
– Vi valde Teracom Mobil för att de är den enda bredbandsleverantören som kan erbjuda en driftsäker uppkoppling i vårt distributionsområde. Utan internet hade vi haft problem med att styra vår eldistribution bibehålla flexibiliteten vi har idag, konstaterar Ove Magnusson.
Pålitlig produkt ger hög kundnöjdhet
De förebyggande åtgärderna Jämtkraft tar till för att motverka elavbrott, bland annat genom att använda driftsäker uppkoppling, har gett ringar på vattnet. I en kundundersökning av Svenskt Kvalitetsindex ger kunderna Jämtkraft ett betyg på drygt 75, vilket är att betraktas som väldigt högt. En pålitlig produkt till ett bra pris med god service är nyckelord bland kunderna. Men även den lokala prägeln lyfts upp, där Jämtkraft kan fortsätta producera och distribuera norrländsk el med hjälp av driftsäker datauppkoppling från Net1.
Läs mer om Jämtkraft på www.jamtkraft.se
TIPS! Lyssna på Jämtkrafts energipodd Framtidskraft, en podd om energimarknaden där hållbarhetsexperter, digitaliseringsproffs och innovatörer ger sin syn på framtiden.
Relaterade nyheter
Du kanske även är intresserad av
Så optimerar HSB Östergötland energiförbrukningen i sina fastigheter
HSB Östergötland är en regionförening som verkar i västra Östergötland och södra Närke. De erbjuder trygg fastighetsförvaltning till…
Läs merGällivare Kommun säkrar uppkoppling för samhällskritiska funktioner
Med en areal på 16 950 kvadratkilometer cirka 100 kilometer norr om polcirkeln med stora delar myrområden mötte…
Läs merMälarenergi väljer Teracom Mobil
Mälarenergi levererar el till omkring 150 000 invånare i Mälardalen. Vid två av deras kraftstationer som kopplades upp…
Läs merÖvervakning och mätdata för 200 VA-anläggningar
Niklas Knutar är process- och utvecklingsansvarig inom automation på MittSverige Vatten & Avfall. Det innebär att han har…
Läs merNacka Energi väljer Teracom Mobil:s säkerhetslösning
Nacka Energi är elnätsbolaget i Nacka med infrastruktur för att de ska kunna leverera el till sina kunder….
Läs merLinde Energi säkrade sina IT-system i enlighet med det kommande NIS-direktivet
I takt med att Linde Energis verksamhet växer ökar även behovet av en skalbar och effektiv kommunikationslösning. Nu…
Läs mer