Jag kommer inte ut på internet
Vilka lampor lyser på routern?
Ingen lampa lyser
Detta indikerar på att något är fel med strömförsörjningen till routern, eller att routern helt enkelt är defekt.
Se till att strömförsörjningen är korrekt ansluten till routern och till vägguttaget samt att strömkontakten på baksidan av routern är påslagen.
Prova gärna om ett annat eluttag får routern att fungera.
Endast powerlampan lyser eller blinkar
Din router är korrekt ansluten till ström men är inte påslagen.
På baksidan av din router är PÅ / AV-knappen (F).
Se till att knappen trycks in mot ON och vänta sedan på att routern startar (kan ta 1-2 minuter)
Endast powerlampan och wifi lyser/blinkar
Din router saknar signal.
Undersök aktuella driftstörningar i ditt områd på sidan driftinformation
0-1 signallampor lyser på routern
Din router saknar signalDin router saknar signal.
Undersök aktuella driftstörningar i ditt områd på sidan driftinformation
2-5 signallampor lyser på routern
Din router visar på god täckning (2-5 signallampor), men du kan ändå inte komma ut på internet.
Om du vill koppla ihop din dator med Windows 10 mot det trådlösa nätverket (WiFi). Kontakta vår kundservice.
Om du inte använder windows 10 eller om du använder en telefon/surfplatta hänvisar vi dig att kontakta tillverkaren av din enhet för vidare support.
Alla 5 signallampor blinkar rött
Om signallamporna blinkar konstant rött, indikerar det på att inget eller fel SIM-kort är monterat i routern.
Det kan också innebära att din router är trasig.
Öppna batteriluckan på undersidan av routern och se till att det finns ett SIM-kort i SIM-korthållaren.
Min internetuppkoppling är långsam och har vart det en längre period
Kontrollera signallamporna på routern
- om 0-2 signallampor lyser visar din router på svag signal mot masten
Kontrollera routerns antenner sitter ordentligt fastskruvade (A och H). Om du använder en extern antenn måste denna vara ansluten i RX0/TX0 (H).
För att få bästa möjliga anslutning och hastighet är det viktigt att du ställer routern på rätt plats. Ställ in din router så högt som möjligt och i ett fönster mot närmaste mast. Se vår täckningskarta.
Om du använder riktantenn eller annan extern antenn för att förstärka signalen är det antennens läge som är avgörande. Kontrollera signallampan på routern för att optimera signalen. - Om 35 signallampor är tända och du ansluter trådlöst (Wifi)
Wi-Fi-signalen (trådlös anslutning mellan routern och dator, surfplatta eller telefon) kan påverka din hastighet,
särskilt om det finns många andra trådlösa nätverk där du är, eller om det är ett långt avstånd mellan din enhet och routern.
Testa din uppkoppling tillsammans med ett nätverkskabel som du ansluter mellan routern och datorn och gör ytterligare en hastighetsmätning via Bredbandskollen.se.
Hastigheten förbättrades med nätverkskabel
WiFi-signalen är anledningen till att din anslutning är långsam.
WiFi-signalen kan optimeras, bland annat genom att ändra routerns position, ändra WiFi-kanalen eller ansluta en WiFi-extender.
Nej, det är fortsatt långsam hastighet
Kontakta vår kundservice som kan bedöma om du behöver köpa en extern antenn.
Vart kan jag läsa av mina signalvärden?
Denna guide beskriver hur du går tillväga för att hitta och läsa av dina signalvärden, det vill säga signalstyrkan mellan routern och masten samt vilka värden som anses som bra respektive mindre bra.
Först och främst börjar vi med att säkerställa uppkopplingen mellan din enhet och routern, att rekommendera för denna guide är att koppla upp sig med en nätverkskabel men det går lika bra trådlöst.
- När du säkerställt att du är uppkopplad mot din router – klicka på följande länk – 192.168.0.1
- Logga in med följande uppgifter:
- Användarnamn: admin
- Lösenord: admin
- När du loggat in klicka på ”Status” i menyn, följt av ”4G-status” i den vänstra menyn.
- Du bör nu se en bild liknande den nedan.
- Notera är att värdena uppdateras med jämna mellanrum – det innebär att om du placerar om din router, eller ändrar riktning på din externa antenn kommer värdena att förändras.
- Signal Strength (RSRP) – visar värdet för din täckning (-80 RSRP kan ses som full signalstyrka och -120 är noll)
- SINR – visar vilken kvalité din signal har (vid 20 SINR är det väldigt bra kvalité och under 5 är dåligt.)
Som nämnt ovan uppdateras dina värden med några sekunders mellanrum. Om du då kan konstatera att dina signalvärden inte är av de bästa slaget, kan du försöka placera om din router eller finjustea din externa antenn med hjälp av hur dina värden förändras. Placera då om din router, eller ställ in din externa antenn mot det bästa signalvärde du får ut.
Vilken täckning har jag
Innan du kontaktar oss på kundservice kan du göra följande:
- Säkerställ att du har routern placerad i samma väderstreck som vår 4G mast, så högt upp som möjligt, gärna i ett fönster. Du kan enkelt se var närmaste mast befinner sig genom att använda vår täckningskarta.
- Pröva en alternativ mast. Det finns fall där du nu skulle ha en bättre upplevelse om man använda en annan mast i området, kontrollera de alternativa masterna i ditt område på vår täckningskarta. Det kan göra skillnad.
- Kontrollera att din mast inte har en driftstörning på sidan aktuell driftinformation
- Säkerställ att du har den senaste mjukvaran installerad på din router, guide för att kontrollera och uppdatera mjukvaran hittar du nedan.
KONTROLLERA OCH UPPDATERA MJUKVARAN I ROUTERN:
1. Öppna din webläsare och gå till adressen http://192.168.0.1
2. Användarnamn: admin lösenord: admin
3. Klicka i menyerna till Settings -> System Settings -> Firmware upgrade
4. Tryck på knappen ”check”, nu tänds en text säger om du har senaste versionen eller ej, om du inte har senaste versionen så kan du nu trycka på ”upgrade”
5. Den senaste versionen laddas ned, din router startas om.
Vilka hastigheter erbjuder Teracom Mobil
Hastigheten i vårt nät ligger på 3-8 mbits/s i genomsnitt. Detta beror på att vi använder oss av frekvensen 450 MHz i vårt nät. Denna frekvens tillåter oss att erbjuda täckning på ställen där övriga operatörer inte kan, det innebär också att hastigheten i vårt nät blir begränsad till angivet intervall.
Något man bör ha i åtanke är att hastigheten kan variera beroende på exempelvis väderförhållanden, avståndet mellan din router och vår mast samt hur många som ansluter sig till samma mast samtidigt.
Via vår täckningskarta kan du få en ungefärlig bild över hur täckningen ser ut i just ditt område.
Vad gör jag med min gamla 3G router?
Hösten 2015 gick vi över från 3G till 4G. Detta resulterade inte bara i ett nytt nät, utan även helt nya routrar som samtliga kunder bytt till.
Då vi bytt teknik innebär det att våra gamla routrar nu mer är helt obrukbara, därför rekommenderar vi att du kastar din gamla router på närmsta elektronikåtervinning.
Min enhet kopplar ifrån wifi ibland
Ipad eller iphone
Din Appleenhet är förinställd på att koppla över till 3G eller 4G nätet om den bedömmer att den trådlösa anslutningen är för svag. Det stämmer inte alltid och kan orsaka oönskade nedkopplingar från det trådlösa nätverket. Du kan enkelt stänga av detta genom att göra följande:
1. Öppna inställningar genom att trycka på kugghjulsikonen.
2. Välj ”mobilnät”
3. scrolla längst ned på mobilnätssidan.
4. Stäng av ”wi-fi-assistans”
Denna åtgärd gör att din iPad eller iPhone inte längre kopplar från wifi nätet när den tycker att signalen är svag.
Fungerar inte det kan du även testa att byta kanal på ditt wi-fi nät enligt nedan:
1. Kontrollera att du är uppkopplad mot routern, helst med nätverkskabel men fungerar även via wi-fi.
2. Öppna en webbläsare och sök på 192.168.0.1 i adressfältet.
3. Logga in med användarnamn och lösenord: admin
4. Gå in i Settings -> Basic Settings -> Wifi
5. På fjärde raden märkt ’Channel’ bör det vara förinställt på ’Auto’.
6. Ändra från ’Auto’ till antingen 1, 6 eller 11 (testa gärna alla tre alternativ) och klickar på ’Apply’ nere i vänstra hörnet.
7. På den sjunde raden kan du också ändra Channel BandWidth till 20MHz
Surfplatta eller telefon med Android
Din Androidenhet försöker alltid att välja den signal som är starkast, ibland försöker den då koppla upp sig med din mobildata istället över det trådlösa wi-fi nätverket från Net1. Det enklaste sättet är att stänga av mobildata i din enhet, så att den endast använder wi-fi.
Fungerar inte det kan du även testa att byta kanal på ditt wi-fi nät enligt nedan:
1. Kontrollera att du är uppkopplad mot routern, helst med nätverkskabel men fungerar även via wi-fi.
2. Öppna en webbläsare och sök på 192.168.0.1 i adressfältet.
3. Logga in med användarnamn och lösenord: admin
4. Gå in i Settings -> Basic Settings -> Wifi
5. På fjärde raden märkt ’Channel’ bör det vara förinställt på ’Auto’.
6. Ändra från ’Auto’ till antingen 1, 6 eller 11 (testa gärna alla tre alternativ) och klickar på ’Apply’ nere i vänstra hörnet.
7. På den sjunde raden kan du också ändra Channel BandWidth till 20MHz
Annan utrusting (dator, laptop, etc)
Det du kan göra är att byta till en annan kanal på ditt wi-fi nät. följ instruktionerna nedan:
1. Kontrollera att du är uppkopplad mot routern, helst med nätverkskabel men fungerar även via wi-fi.
2. Öppna en webbläsare och sök på 192.168.0.1 i adressfältet.
3. Logga in med användarnamn och lösenord: admin
4. Gå in i Settings -> Basic Settings -> Wifi
5. På fjärde raden märkt ’Channel’ bör det vara förinställt på ’Auto’.
6. Ändra från ’Auto’ till antingen 1, 6 eller 11 (testa gärna alla tre alternativ) och klickar på ’Apply’ nere i vänstra hörnet.
7. På den sjunde raden kan du också ändra Channel BandWidth till 20MHz
Vilken typ av IP-adress erbjuder Teracom Mobil?
Vi erbjuder Privata dynamiska IP-adresser (NAT). NAT står för Network Adress Translation och innebär att flera abonnenter delar på en och samma IP-adress ut mot internet. Detta för att IP-adresserna ska räcka till för alla användare på internet. NAT-tekniken används av de flesta internetoperatörer.
Skillnaden mellan en dynamisk och fast IP adress är att användaren hela tiden har samma IP-adress ut mot internet om den har en fast IP-adress. För de flesta användare brukar en dynamisk IP-adress räcka då det vid vanligt användande inte spelar någon roll om IP-adressen är dynamisk eller fast.
Vissa tjänster kräver dock en Fast IP för att fungera med Teracom Mobils nät. T.ex. VPN-anslutningar eller övervakning via webbkamera från en annan plats än lokalt vid din router.
Vid behov kan vi till företagskunder erbjuda publika fasta IP-adresser. Kontakta kundservice.
Var kan jag köpa längre antennkabel än den som följer med antennerna?
Du kan köpa längre antennkablar hos bland annad Kjell &Co, vi rekommenderar dig att ha så kort kabel som möjligt, då signalstyrkan försvagas för varje meter kabel man har. Se även till att endast ha en kabel utan onödiga skarvar, då en skarv också försvagar signalen.
Kabeln du behöver är av typen ”FME-f” eller ”FME ho”, skulle du behöva skarva en kabel är det en FME dubbelhane adapter som behövs.
Är strålningen från routern farlig?
Det finns idag ingen forskning som bevisar att strålning från mobiltelefoner är skadligt, men det finns ett antal faktorer som gör att användaren exponeras mindre för strålning från våra tjänster än från t.ex GSM och UMTS:
Frekvensbandet 450 MHz ger mindre uppvärmning av vävnad än de högre frekvensband som används av GSM och UMTS. – Eftersom man inte har modemet intill kroppen eller huvudet exponeras inte kroppen direkt för den utsända effekten.
CDMA450 modem sänder med lägre effekt än GSM och UMTS. Den fältstyrka som når fram till marken är synnerligen låg. Signalstyrkan är dessutom mycket lägre än signalerna som t.ex. Radio och TV sänder ut (tusentals gånger lägre).