Teracom Mobil logo.

FAQ angående uppsägning av abonnemangsavtal

FAQ angående uppsägning av abonnemangsavtal

Frågor och svar angående uppsägning av abonnemangsavtal

Hur kommer jag i kontakt med kundservice?

Kundservice nås på telefonnummer 0774 – 42 42 43 vardagar kl 09.00 – 17.00, lunchstängt 12.00 – 13.00.

Varför har jag fått ett uppsägningsbrev av Teracom Mobil?

Du har ett bredbandsabonnemang hos Teracom Mobil, eller Net1 som företaget hette tidigare. Nu ska Teracomkoncernen fullt ut anpassa tjänste- och teknikutveckling för att stärka Sveriges totalförsvar. Därför säger vi upp vårt avtal med dig.

Måste jag meddela Teracom Mobil när jag byter operatör?

Nej, du kan gå över till en ny operatör när du vill. Kom bara ihåg att göra det senast den 31 januari 2023 för att inte bli utan uppkoppling.

Jag har toppat upp min surf, kommer det en faktura nu?

Nej, den faktura du fick från oss avseende november månad är din sista faktura från Teracom Mobil.

Varför får jag ett erbjudande från Telia?

Vi vill göra det så lätt som möjligt för våra kunder. Därför har vår samarbetspartner Telia tagit fram ett erbjudande riktat till våra kunder. Men du kan självklart välja vilken operatör du vill.

Hur hittar jag Telias erbjudande?

Telias erbjudande riktat speciellt till våra kunder hittar du på telia.se/bredbandserbjudande. Om du tecknar ett företagsavtal hittar du istället erbjudandet på telia.se/snabbareinternet

Måste jag teckna nytt avtal med Telia?

Nej, du kan självklart välja vilken operatör du vill.

Hur ska jag välja ny operatör?

Vi rekommenderar dig att i god tid före den 31 januari 2023 ta reda på vilka operatörer som täcker ditt område. Det gäller även om du tänker välja Telia. Gå gärna in på Telekområdgivarna  och läs mer om hur du kan göra.

Vad ska jag göra nu?

Fram till den 31 januari 2023 väljer du själv hur länge du vill fortsätta surfa i vårt nät. Det är helt kostnadsfritt under december och januari. Senast den 1 februari måste du ha ersatt Teracom Mobil med en annan operatör för att kunna fortsätta surfa/använda internet.

  • Vi rekommenderar dig att avsluta eventuellt autogiro/e-faktura.
  • Du behöver inte skicka tillbaka någon utrustning till oss.
  • Du behöver inte kontakta oss för ett tidigarelagt avslut än 2023-01-31.

Måste jag skicka tillbaka routern?

Nej, den får du behålla. Om du inte har användning för den källsorteras den som elavfall.

Jag har inte täckning från någon annan operatör, vad ska jag göra?

Om du inte hittar en operatör som kan erbjuda dig täckning, kan du ansöka om stöd hos PTS för att få en lösning. Stödet gäller inte fritidshus. Information om hur du går till väga finns på www.pts.se/kopplaupp

Om du har ett trygghetslarm i din bostad som är kopplad till ditt abonnemang och inte har någon ny lösning måste du kontakta din kommun.

Varför säger Teracom Mobil upp mitt avtal?

Teracom Mobil ägs av Teracom Group, en statligt ägd koncern som levererar säkra kommunikationstjänster över en robust och yttäckande infrastruktur till Sveriges samhällsviktiga aktörer. Våra uppdrag inkluderar utsändningen av public servicekanalerna för radio och tv, beredskapsuppdraget Viktigt Meddelande till Allmänheten och ansvaret för kommunikationssystemet Rakel. Vi levererar också allt fler och större beredskapstjänster samt olika typer av kommunikationslösningar till totalförsvarsviktiga aktörer i syfte att stärka Sveriges motståndskraft.

Dotterbolaget Teracom Mobil AB förvärvades 2019 i syfte att komplettera koncernens samhällsnät med en mobil förmåga. Vi tog första steget mot att renodla verksamheten i december 2021 då all nyförsäljning av bredbandsabonnemang till icke-strategiska kunder avbröts. Nu tar vi nästa steg genom att helt avveckla Teracom Mobils abonnemangsaffär. Teracomkoncernen kan därefter fullt ut anpassa tjänste- och teknikutvecklingen för att stärka Sveriges totalförsvar.

Läs gärna mer om vår verksamhet på www.teracom.se