Teracom Mobil logo.

FAQ angående uppsägning av abonnemangsavtal

FAQ angående uppsägning av abonnemangsavtal

Frågor och svar angående uppsägning av abonnemangsavtal

Hur kommer jag i kontakt med kundservice?

Kundservice nås på telefonnummer 0774 – 42 42 43 vardagar kl 09.00 – 17.00, lunchstängt 12.00 – 13.00.

Varför har jag fått ett uppsägningsbrev av Teracom Mobil?

Du har ett bredbandsabonnemang hos Teracom Mobil, eller Net1 som företaget hette tidigare. Nu ska Teracomkoncernen fullt ut anpassa tjänste- och teknikutveckling för att stärka Sveriges totalförsvar. Därför säger vi upp vårt avtal med dig.

Måste jag meddela Teracom Mobil när jag byter operatör?

Nej, du kan gå över till en ny operatör när du vill. Kom bara ihåg att göra det senast den 31 januari 2023 för att inte bli utan uppkoppling.

Jag har toppat upp min surf, kommer det en faktura nu?

Nej, den faktura du fick från oss avseende november månad är din sista faktura från Teracom Mobil.

Varför får jag ett erbjudande från Telia?

Vi vill göra det så lätt som möjligt för våra kunder. Därför har vår samarbetspartner Telia tagit fram ett erbjudande riktat till våra kunder. Men du kan självklart välja vilken operatör du vill.

Hur hittar jag Telias erbjudande?

Telias erbjudande riktat speciellt till våra kunder hittar du på telia.se/bredbandserbjudande.

Hur hittar jag Telias erbjudande för företag?

Om du använder ditt abonnemang i din verksamhet kan du teckna ett företagsavtal och hittar Telias erbjudandet på telia.se/snabbareinternet.
Om du har frågor angående företagsabonnemang kan du även kontakta Telias företagskundtjänst på telefon 020-338800 mån-fre mellan kl 8-16.

Måste jag teckna nytt avtal med Telia?

Nej, du kan självklart välja vilken operatör du vill.

Hur ska jag välja ny operatör?

Vi rekommenderar dig att i god tid före den 31 januari 2023 ta reda på vilka operatörer som täcker ditt område. Det gäller även om du tänker välja Telia. Gå gärna in på Telekområdgivarna  och läs mer om hur du kan göra.

Vad ska jag göra om jag inte hittar någon annan operatör?

Om du har svårt att hitta en annan operatör eller har frågor som du inte hittar svar på här, kontakta kundservice på telefon: 0774-42 42 43 eller via mejl: kundservice@teracommobil.se.

Jag har inte täckning från någon annan operatör, vad ska jag göra?

Om du inte hittar en operatör som kan erbjuda dig bredband på din bostadsadress eller verksamhetsadress, kan du ansöka om stöd hos PTS för att få en lösning. Stödet gäller inte fritidshus. Information om hur du går till väga finns på Grundläggande internet och telefoni | PTS. Din ansökan kommer dock inte hinna hanteras så att en lösning kan vara på plats den 1 februari 2023. Det är därför viktigt att du vänder dig till vår kundservice och meddelar att du inte kan få ersättningslösning i tid.

Jag har ett trygghetslarm och hittar ingen annan lösning, vad ska jag göra?

Om du har ett trygghetslarm i din bostad som är kopplad till ditt abonnemang och inte har någon ny lösning måste du kontakta din leverantör av trygghetslarm eller din kommun.

Jag har dålig täckning, vad kan jag göra?

Om du har dålig täckning kan du prova med nedanstående alternativa lösningar.

  • Telia har flera paketlösningar med utomhusantenn som förstärker mobilsignalen. Telia erbjuder även hjälp med montering
    Läs mer på Telias hemsida.
  • Zyxel 7103 är en utomhusrouter som enkelt kan monteras på en husvägg eller en stolpe för att ta emot signalen från mobilnätet. Den sänder förvisso ut ett WiFi nät, men för att få WiFi inomhus föreslås att man ansluter en kabel till en router eller accesspunkt som sitter inomhus och där sänder ut ett WiFi nät.
    Läs mer på Zyxels hemsida. Tre erbjuder denna enhet i kombination med abonnemang, inomhusrouter och montering. Läs mer på Tres hemsida.
  • StarLink satellittjänst. Detta är en lösning som fungerar mycket bra i flesta fall och som dessutom levererar en riktigt bra hastighet.  Kontakta gärna en lokal installationsfirma som kan bistå med hjälp. Läs mer på StarLinks hemsida.
  • ZTE MC7010 är också en utomhusrouter, som monteras utanför huset, och där man sedan ansluter en inomhusrouter för att skapa ett WiFi nät inomhus.  Läs mer på ZTEs hemsida: https://ztedevices.com/en-eu/mc7010/. Telenor erbjuder denna enhet i kombination med abonnemang, inomhusrouter och montering. Läs mer på Telenors hemsida.

Vad ska jag göra nu?

Fram till den 31 januari 2023 väljer du själv hur länge du vill fortsätta surfa i vårt nät. Det är helt kostnadsfritt under december och januari. Senast den 1 februari måste du ha ersatt Teracom Mobil med en annan operatör för att kunna fortsätta surfa/använda internet.

  • Vi rekommenderar dig att avsluta eventuellt autogiro/e-faktura.
  • Du behöver inte skicka tillbaka någon utrustning till oss.
  • Du behöver inte kontakta oss för ett tidigarelagt avslut än 2023-01-31.

Måste jag skicka tillbaka routern?

Nej, den får du behålla. Om du inte har användning för den källsorteras den som elavfall.

Varför säger Teracom Mobil upp mitt avtal?

Teracom Mobil ägs av Teracom Group, en statligt ägd koncern som levererar säkra kommunikationstjänster över en robust och yttäckande infrastruktur till Sveriges samhällsviktiga aktörer. Våra uppdrag inkluderar utsändningen av public servicekanalerna för radio och tv, beredskapsuppdraget Viktigt Meddelande till Allmänheten och ansvaret för kommunikationssystemet Rakel. Vi levererar också allt fler och större beredskapstjänster samt olika typer av kommunikationslösningar till totalförsvarsviktiga aktörer i syfte att stärka Sveriges motståndskraft.

Dotterbolaget Teracom Mobil AB förvärvades 2019 i syfte att komplettera koncernens samhällsnät med en mobil förmåga. Vi tog första steget mot att renodla verksamheten i december 2021 då all nyförsäljning av bredbandsabonnemang till icke-strategiska kunder avbröts. Nu tar vi nästa steg genom att helt avveckla Teracom Mobils abonnemangsaffär. Teracomkoncernen kan därefter fullt ut anpassa tjänste- och teknikutvecklingen för att stärka Sveriges totalförsvar.

Läs gärna mer om vår verksamhet på www.teracom.se

Uppgradering av routermodell U270V

Här kan du ladda ner gudiden för uppgradering av routermodell U270V:
Guide för automatisk uppgradering av routermodell U270V

Hur lång tid tar uppgraderingen?

Uppdateringen tar upp till 20 minuter.

Min router startar inte efter den automatiska omstarten, vad gör jag?

Om routern inte startar upp efter den automatiska omstarten så kan du efter ca 5 minuter behöva dra ut strömkabeln och sätta in den igen.

Jag får upp bild om att min router är operatörslåst efter uppgraderingen?

Efter att routern har startat om och du har stoppat in det nya SIM-kortet så kan det ta några minuter för router att låsas upp, detta är normalt.

Jag har ingen uppkoppling med min nya operatör efter uppgraderingen, vad gör jag?

Om du inte har någon uppkoppling efter uppgraderingen kontakta din nya operatör.